I 2009 ville skæbnen det, at Henrik Olsen blev kaldt hjem fra Europas brede motorveje, hvor han i mere end 20 år havde kørt som eksportchauffør, for at drive familiens grusgrav i Hedehusene. Her kan du læse historien om, hvordan det er at bytte lastvogn ud med læssemaskine, om at komme hjem hver dag og om at vide, at du kun har ti år til det er slut.

Når vi når grundvandsspejlet, så er det slut. Vi har ikke tilladelse til at grave under vandet.

– Henrik Olsen, direktør for Kallerup Grusgrav

Siden 1971 har der været gravet på stedet. Det var Henriks svigerfar der hentede de første tilladelser og etablerede grusgraven. Siden kom Henriks far til som partner. Og nu er det altså Henrik, der administrerer tilladelserne og de 60 hektarer, som grusgraven breder sig over. Men Henrik og hans sjak graver på lånt tid. Om ti år kan der ikke hentes mere grus op af Kallerup, og Henrik er tvunget til at finde et nyt sted at grave.

kallerup-1

Henrik Olsen overtog ledelsen af Kallerup Grusgrav i 2009 efter sin far og svigerfar, der døde samme år.

„Det er da helt fint. Vi skal nok finde på noget nyt at lave“, svarer Henrik med ægte ro i stemmen på spørgsmålet om, hvordan det er at have sådan en deadline hængende over hovedet. „Det bliver selvfølgelig ikke let at finde det helt rigtige sted med de helt rigtige materialer, og vi bliver nødt til at rykke længere væk fra København, ligesom alle de andre, men det er ikke verdens ende“, forklarer Henrik.

Fra eksportchauffør til direktør
Henrik har været direktør for Kallerup Grusgrav i syv år. Det var ikke planen at han skulle være det, og det var ikke noget han nogensinde havde drømt om, selvom det var far og svigerfar, der ejede og drev grusgraven. Henrik befandt sig rigtig godt som vognmand og havde sine 18 hjul solidt plantet i motorvejenes sorte asfalt.

Men i 2009 dør både Henriks far og svigerfar kort tid efter hinanden. Efter bestyrelsens ønske træder Henrik ind i virksomheden. Havde han sagt nej, var grusgraven blevet solgt.

„Det var en stor beslutning for mig. Det var en helt anden branche end den, jeg kom fra. Og jeg var meget glad for det, jeg lavede“, fortæller Henrik, som var eksportchauffør og mest kørte for tyske speditionskunder.

I 20 år havde jeg været vant til at være hjemmefra to-tre uger af gangen, så det var en stor ændring fra den ene dag til den anden, sådan at komme hjem hver aften.

– Henrik Olsen

„Men i dag har jeg det godt med det. Og min kone er glad“, fortæller Henrik, der nu ser mere til fru Hanne end nogensinde før – hun passer nemlig grusgravens kontor.

13-14 timer på pinden
Henrik står tidligt op. 03.00 ringer vækkeuret fra mandag til fredag. 04.30 åbner han porten til grusgraven, og kort efter læsser han de første kunder.

„Kunderne kræver det. Når de første kunder banker på døren ved femtiden, er vi nødt til at være i gang.
70 % af vores omsætning ligger inden kl. 12.00“, fortæller Henrik, der typisk er på pinden 13-14 timer på en almindelig hverdag.

Foruden Henrik stempler ni andre medarbejdere ind i Kallerup Grusgrav hver dag. Medarbejderne er fordelt på to hold, så der kan være betjening på pladsen fra 06.00 til 16.00.

kallerup-2

Henrik ved at det er slut om 10 år, men har allerede planer for fremtiden.

Det er vejr og vind, der bestemmer, hvor travlt der er. Når frosten melder sig sidst på året, går produktionen nærmest i stå. Materialerne klumper, når det er koldt og giver en dårlig kvalitet. Derfor bliver der virkelig knoklet i den gode del af året, hvor Kallerup-folkene både skal nå at fylde de 200 lastbiler, der på en gennemsnitsdag kører ind gennem porten, og bygge et stort lager op til vinteren.

Gearer op på grej
Kallerup Grusgrav er heldige med et meget højere indhold af ler i deres materialer end andre grusgrave. Materialerne er derfor rigtig gode til at lave fundamenter af, og de store typehusfirmaer er særligt glade for Kallerup. De vil have „Kallerup-grus“.

Jeg kan godt blive lidt presset en gang imellem. Når jeg kan se, at bunken under Telestack’en er ved at være tom, og der holder en lang kø af lastbiler der venter på varer.

– Henrik Olsen

Derfor har Henrik været nødt til at geare op på grej og kører nu med et effektivt setup med ét Powerscreen Warrior 2100 og fire Powerscreen Chieftain 1400 sortereanlæg, som er sat op to og to i for­længelse af hinanden. Det giver Henrik fem materialefraktioner, som produceres i én arbejdsgang.

Telestack letter presset
For at Henriks maskinfører ikke skal køre livet af sig selv, har Henrik sat en Tele­stack-stakketransportør til at tage fra på det store færdigvarebånd på det ene sortereanlæg. Telestack’en laver med sit 22 meter lange bånd en halvcirkelformet mile på over 6.400 m3. Det svarer til et raskt lille bjerg – i dansk målestok naturligvis – hvis milen da får lov at blive så høj. Det vil sige, at sortereanlæggene kan stå og køre i dagevis, uden at der behøver blive kørt færdigvarer væk. Bortset fra de mest pressede sommermåneder, hvor selv Tele­stack’en kan have svært ved at følge med, giver det en god buffer.

kallerup-4

Den store Telestack TC421R med det 22 meter lange bånd laver en mile på over 6.400 m3.

Chieftain 1400 er favoritten
Klassikeren Powerscreen Chieftain 1400 har altid været en favorit i Kallerup Grus­grav, fordi den passer rigtig godt til den type materialer de har. De to sortereanlæg, Henrik har kørende nu, er rene vårharer fra april. Da produktionen blev for presset, satte Henrik sig nemlig ned og lavede et regnestykke. Præmissen var, at tempoet skulle op. Hvis de kunne skubbe mere materiale igennem „møllen“, havde de også kunder til det.

… hvis vi købte et nyt sæt, som kunne køre synkront med vores gamle anlæg, og tilføjede en stakketransportør, så kunne vi faktisk nøjes med én læssemaskine.

– Henrik Olsen

„Jeg regnede ud, at hvis vi købte et nyt sæt, som kunne køre synkront med vores gamle anlæg, og tilføjede en stakketransportør, så kunne vi faktisk nøjes med én læssemaskine. Det ville spare os for en hel del diesel og frigøre en mand til andre opgaver“, fortæller Henrik.

kallerup-5

Med et setup på fire Chieftain 1400 og en enkelt Telestack TC421R klarer Kallerup Grusgrav dagligdagen med kun én læssemaskine.

Det var en engangsinvestering på over 2,7 millioner kroner. Men det afskrækkede ikke Henrik, selvom der trods alt skal en stor lab til at lave sådan et greb i lommen.

Fremtiden
Men hvad skal der så ske om ti år, når Henrik og hans gravefæller når grundvandsspejlet? Jo, Henrik har flere planer og arbejder med dem hver eneste dag – nogle dage mere end andre. For selvom der er cirka ti år til, at vandet begynder at pible frem, så flytter man ikke bare lige en grusgrav, der har haft samme adresse i mere end 40 år.

Vi rykker formentlig lidt længere vest på med råstofproduktionen, og så laver vi måske et stort solvarmeanlæg her i Kallerup.

– Henrik Olsen

Ja, du læste rigtigt. Henrik har tænkt sig at lave Kallerup Grusgrav om til et 60 hektarer stort solvarmeanlæg og sælge varmen til de omkringliggende forsyningsvirksomheder. For han er ikke bange for at prøve noget nyt – endnu engang.

Læs mere om maskinerne i Kallerup Grusgrav.


FAKTA

KALLERUP GRUSGRAV A/S
• Etableret 1971
• Familieejet
• Ledes af Henrik Olsen
• Ca. 10 medarbejdere
• 2 mobile knuseanlæg
• 5 sortereanlæg
• 1 stakketransportør
• 11 entreprenør­maskiner
• Producerede sidste år ca. 260.000 tons
• Omsatte sidste år for ca. 13 mio. kr.
• Ca. 1.000 kunder
• Ligger i Hedehusene ved Roskilde